SIMPOZIJ: Okret @ Hrvatsko narodno kazalište, Booksa, 16.-17.06.2017.

Od 16.-17. lipnja 2017. u suorganizaciji autorskog kolektiva BADco. i Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u Tonskoj dvorani HNK, klubu Booksa i Galeriji Vladimir Bužančić održat će se međunarodni simpozij koji će okupiti istaknute teoretičare i umjetnike koji djeluju na polju izvedbenih umjetnosti i plesa.

Tema simpozija je okret. Prvo, i najdoslovnije, okret je element ljudskog kretanja, posebice koreografiranog kretanja. Ima različitu kvalitetu i učinak u registrima svakodnevnih radnji, spavanja i plesnog pokreta. Okret se okreće u svom vraćanju na isto, u svojoj mijeni. Drugo, okret ciklički sadrži u sebi stupanje i odstupanje pre-okreta, obuhvaćajući frekvencijski pokret od najsitnijih do kozmičkih razmjera. A tu je i okretanje i preokretanje poezije, opkoračenje kojim se poezija okreće u sebe, razmatajući dublje strukture Jetztzeita nauštrb vremenske progresije. I, konačno, tu je okretanje i preokretanje društvenih struktura koje koče ali i rađaju političke promjene.

Okret nikad nije samo okret. On je uvijek i utopljen u kretnji i njezina cezura, neprozirni vrtlog i spin nijansi, revolucija koja se najavljuje a istovremeno ne može udaljiti od vlastitog vječnog povratka. Ponavljanje okreta suočava nas s razmatanjem vremena, s onim što bježi našem pogledu, s našim 'uvijek isto', s našom voljom za prekidom, i opet.

Među sudionicima simpozija su Ramsay Burt, istaknuti teoretičar plesa, Bojana Cvejić, dramaturginja i filozofkinja, Anders Paulin, kazališni redatelj iz Švedske, te Una Bauer i Nataša Govedić s Akademije dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu.

 

Raspored:

16. lipnja 2017.

11.00 Predavanje: Bojana Cvejić (HNK)

12.00 Diskusija: Bojana Cvejić, Anders Paulin, Goran Sergej Pristaš (HNK)

17.00 Prezentacija knjige: Ramsay Burt, predstavlja Una Bauer uz Dinu Ekštajn, Aleksandru Mišić, Lovorku Puk-Tomić i Ivu Višak (Booksa)

 17. lipnja 2017.

11.00 Predavanje: Ramsay Burt (HNK)

12.00 Diskusija: Ramsay Burt, Nataša Govedić (HNK)

13.00 Predavanje: Anders Paulin (HNK)

14.00 Završna diskusija (HNK)

 18.00 Izložba: BADco. & Marko Tadić (Galerija Vladimir Bužančić @ CZK Novi Zagreb, Remetinec)

  

Sažetci:

Bojana Cvejić

Okretanje zavrtnja, okretanje gumba

Proliferacija različitih "okreta" u današnjem umjetničkom svijetu (drugi okret u teoriji izvedbe, afektivni okret, spekulativni okret, forenzički okret i tako dalje) te brzina kojom ih nadilazimo podsjeća na čitanje starih vijesti. Korištenje riječi “okret” ukazuje na skromnost i oportunistički oprez. Epistemološki skok, promjena paradigme, marš ili puč - su suviše grandiozni pojmovi za prekid promjena koja zamišljamo. Čak i kad pokušamo okrenuti zavrtanj, možda samo okrećemo gumb...

Bez obzira na to, govorit ću o još jednoj valuti koja bi mogla proći kao nezapažen okret, somatski i, šire, estetski. Pristupit ću problemu iz perspektive hiperindividualizirane estetizacije svakodnevnog života. O čemu govorimo kada govorimo o izvedbi i "artifikaciji" u ekonomiji iskustva sa senzualnom logikom vrijednosti? Koja stajališta može zauzeti suvremena izvedba u pogledu iskustva, intenziteta, somatike i sl. u trenutku kada ti pojmovi višestruko uvjetuju rad, poslovni i društveni život u globalnom kapitalističkom društvu?

Ramsay Burt

Predstavljanje knjige: Ungoverning Dance: Contemporary European Theatre and the Commons

Život, političko, odgovornost, javna dobra, od-vladati, otvoreno – ključne su riječi nove knjige Ramsaya Burta, britanskog povjesničara i teoretičara plesa bogatog akademskog opusa. Neobično nazvana Ungoverning Dance (“Od-vladati plesom” samo je jedan od mogućih prijevoda, koji ne upućuje na sve asocijacije ovog kompleksnog pojma), posvećena je dubokoj prožetosti društvenih i estetskih konvencija i formacija. Pažljivo analizirajući ključne progresivne autore suvremenog plesa od sredine 1990-ih do danas, Burt ukazuje na društvene i političke potencijale rastvaranja estetskih i umjetničkih formi koji dovode u pitanje odnose moći tako što sugeriraju mogućnosti ponovne ravnoteže socijalnog i političkog, brutalno narušene anti-društvenim trendovima.

 Knjigu će, u razgovoru s autorom, predstaviti Una Bauer, Dina Ekštajn, Aleksandra Mišić, Lovorka Puk-Tomić i Iva Višak.

 Anders Paulin

Cezura: Prazan transport.

Želio bih predstaviti neke estetske asocijacije i refleksije koje proizlaze iz Hölderlinovog pojma cezure. Riječ je o trenutku suspendiranog vremena, trenutačnog poremećaja napretka i ritma, koji je, prema Hölderlinu, taj razoran događaj u grčkim tragedijama koji nastupa s Tirezijom, slijepim vidovnjakom. Hölderlin ga opisuje kao "esencijalno prazan i najneuzemljiviji od svih". Ili, riječima Philippe Lacoue-Labarthea "cezura je, svaki put, jedan prazan trenutak - odsutnost ‘trenutka’ - trenutka Tirezijeve intervencije, prodora svijeta proroka”. O okretu možemo razmišljati iz perspektive Hölderlinove cezure, što omogućava radikalno drugačije uvjetovanje same sadašnjosti -  otvoren prolaz.

Ramsay Burt

Uhvati me ako možeš

Ovo izlaganje polazi od plesnih izvedbi i video izvedbi plesa koje se uglavnom sastoje od fizičkog kretanja u okretu. Istražujem načine na koje bivanje u okretanju otežava pokušaj definiranja i prepoznavanja određenog načina kretanja i bivanja te stoga otežava povezivanje s prepoznatljivim, normativnim idejama o identitetu. U Pobuni koja dolazi Nevidljivi komitet preporučuje bijeg od vidljivosti, dok u Zajednici koja dolazi Giorgio Agamben argumentira mogućnost neprihvaćanja identiteta, bez obzira na prijetnju koju država ne može podnijeti. Iz postkolonijalnog gledišta karipski filozof Edouard Glissant pak govori o pravu na neprozirnost. Ovo izlaganje ispituje potencijal koreografije okreta u izbjegavanju uhvatljivosti.

  

Biografije sudionika:

Bojana Cvejić objavljuje u polju teorije izvedbe i filozofije. Autorski je sudjelovala kao redateljica, izvođačica ili dramaturginja u nizu produkcija od 1996. Njezine recentne knjige su: Choreographing Problems: Expressive Concepts in Contemporary European Dance and Performance (Palgrave, 2015.), A Choreographer’s Score: Drumming and Rain (sa Annom Teresom De Keersmaeker, Mercator, 2013.) i Public Sphere by Performance (sa Anom Vujanović, Bbooks, 2012.). Izvanredna je profesorica Teorije plesa na KHIO Nacionalnoj akademiji za umjetnost u Oslu i članica TkH - Teorije koja hoda (2001.-2016.).

Ramsay Burt je profesor povijesti plesa na britanskom sveučilištu De Montfort. Njegove brojne knjige uključuju Judson Dance Theater: Performative Traces (2006.), Alien Bodies: Representations of Modernity, Race and Nation in Early Modern Dance (1997.), The Male Dancer: Bodies, Spectacle and Sexuality (1995.), British Dance: Black Routes (2016.) (uredio zajedno sa Christy Adair), Writing Dancing Together (2009.) (zajedno sa Valerie A. Briginshaw). Zajedno sa Christy Adair sudjelovao je u istraživačkom projektu u čijem je fokusu bio britanski ples i afrička dijaspora, a koji je kulminirao izložbom u Međunarodnom muzeju ropstva u Liverpoolu (2013.). Zajedno sa Susan Foster, osnivač je časopisa Discourses in Dance. Od 2008. predaje na P.A.R.T.S.-u Briselu kao gost predavač.

Anders Paulin je kazališni redatelj i dramaturg iz Švedske. Među njegovim kazališnim projektima ističu se Wild Duck u Nationaltheatretu u Oslu, Parzival u Backa teatru u Gothenburgu, Mephisto u Deutsches Schauspielhaus u Hamburgu i kontinuirani istraživački projekti Neither You Nor Me (s Andersom Mosslingom) i Tri bijela vojnika (s Johanom Forsmanom).

Una Bauer je po završetku studija komparativne književnosti i filozofije nekoliko godina radila u Centru za dramsku umjetnost kao asistentica za kazališni program te objavljivala tekstove o kazalištu i plesu u raznim publikacijama. Zahvaljujući stipendiji za doktorat, preselila se u London gdje je živjela od rujna 2006. do početka 2010. Na Queen Mary University of London doktorirala je s tezom o ideji neutralnosti u suvremenom plesnom kazalištu. Po povratku u Zagreb počela je predavati na Odsjeku dramaturgije pri Akademiji dramske umjetnosti. Tekstove najčešće objavljuje na portalu kulturpunkt.hr ili u časopisu Gordogan jer podržava temeljito razumijevanje kulture i umjetnosti koje zastupaju. Objavila je knjigu Priđite bliže: o kazalištu i drugim radostima (Novi Gordogan, 2015.).

Nataša Govedić je teatrologinja, urednica, spisateljica, učiteljica, učenica, kritičarka, dramaturginja, sakupljačica nemogućih ideja.

SIMPOZIJ: Okret @ Hrvatsko narodno kazalište, Booksa, 16.-17.06.2017.

Od 16.-17. lipnja 2017. u suorganizaciji autorskog kolektiva BADco. i Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u Tonskoj dvorani HNK, klubu Booksa i Galeriji Vladimir Bužančić održat će se međunarodni simpozij koji će okupiti istaknute teoretičare i umjetnike koji djeluju na polju izvedbenih umjetnosti i plesa.

Tema simpozija je okret. Prvo, i najdoslovnije, okret je element ljudskog kretanja, posebice koreografiranog kretanja. Ima različitu kvalitetu i učinak u registrima svakodnevnih radnji, spavanja i plesnog pokreta. Okret se okreće u svom vraćanju na isto, u svojoj mijeni. Drugo, okret ciklički sadrži u sebi stupanje i odstupanje pre-okreta, obuhvaćajući frekvencijski pokret od najsitnijih do kozmičkih razmjera. A tu je i okretanje i preokretanje poezije, opkoračenje kojim se poezija okreće u sebe, razmatajući dublje strukture Jetztzeita nauštrb vremenske progresije. I, konačno, tu je okretanje i preokretanje društvenih struktura koje koče ali i rađaju političke promjene.

Okret nikad nije samo okret. On je uvijek i utopljen u kretnji i njezina cezura, neprozirni vrtlog i spin nijansi, revolucija koja se najavljuje a istovremeno ne može udaljiti od vlastitog vječnog povratka. Ponavljanje okreta suočava nas s razmatanjem vremena, s onim što bježi našem pogledu, s našim 'uvijek isto', s našom voljom za prekidom, i opet.

Među sudionicima simpozija su Ramsay Burt, istaknuti teoretičar plesa, Bojana Cvejić, dramaturginja i filozofkinja, Anders Paulin, kazališni redatelj iz Švedske, te Una Bauer i Nataša Govedić s Akademije dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu.

 

Raspored:

16. lipnja 2017.

11.00 Predavanje: Bojana Cvejić (HNK)

12.00 Diskusija: Bojana Cvejić, Anders Paulin, Goran Sergej Pristaš (HNK)

17.00 Prezentacija knjige: Ramsay Burt, predstavlja Una Bauer uz Dinu Ekštajn, Aleksandru Mišić, Lovorku Puk-Tomić i Ivu Višak (Booksa)

 17. lipnja 2017.

11.00 Predavanje: Ramsay Burt (HNK)

12.00 Diskusija: Ramsay Burt, Nataša Govedić (HNK)

13.00 Predavanje: Anders Paulin (HNK)

14.00 Završna diskusija (HNK)

 18.00 Izložba: BADco. & Marko Tadić (Galerija Vladimir Bužančić @ CZK Novi Zagreb, Remetinec)

  

Sažetci:

Bojana Cvejić

Okretanje zavrtnja, okretanje gumba

Proliferacija različitih "okreta" u današnjem umjetničkom svijetu (drugi okret u teoriji izvedbe, afektivni okret, spekulativni okret, forenzički okret i tako dalje) te brzina kojom ih nadilazimo podsjeća na čitanje starih vijesti. Korištenje riječi “okret” ukazuje na skromnost i oportunistički oprez. Epistemološki skok, promjena paradigme, marš ili puč - su suviše grandiozni pojmovi za prekid promjena koja zamišljamo. Čak i kad pokušamo okrenuti zavrtanj, možda samo okrećemo gumb...

Bez obzira na to, govorit ću o još jednoj valuti koja bi mogla proći kao nezapažen okret, somatski i, šire, estetski. Pristupit ću problemu iz perspektive hiperindividualizirane estetizacije svakodnevnog života. O čemu govorimo kada govorimo o izvedbi i "artifikaciji" u ekonomiji iskustva sa senzualnom logikom vrijednosti? Koja stajališta može zauzeti suvremena izvedba u pogledu iskustva, intenziteta, somatike i sl. u trenutku kada ti pojmovi višestruko uvjetuju rad, poslovni i društveni život u globalnom kapitalističkom društvu?

Ramsay Burt

Predstavljanje knjige: Ungoverning Dance: Contemporary European Theatre and the Commons

Život, političko, odgovornost, javna dobra, od-vladati, otvoreno – ključne su riječi nove knjige Ramsaya Burta, britanskog povjesničara i teoretičara plesa bogatog akademskog opusa. Neobično nazvana Ungoverning Dance (“Od-vladati plesom” samo je jedan od mogućih prijevoda, koji ne upućuje na sve asocijacije ovog kompleksnog pojma), posvećena je dubokoj prožetosti društvenih i estetskih konvencija i formacija. Pažljivo analizirajući ključne progresivne autore suvremenog plesa od sredine 1990-ih do danas, Burt ukazuje na društvene i političke potencijale rastvaranja estetskih i umjetničkih formi koji dovode u pitanje odnose moći tako što sugeriraju mogućnosti ponovne ravnoteže socijalnog i političkog, brutalno narušene anti-društvenim trendovima.

 Knjigu će, u razgovoru s autorom, predstaviti Una Bauer, Dina Ekštajn, Aleksandra Mišić, Lovorka Puk-Tomić i Iva Višak.

 Anders Paulin

Cezura: Prazan transport.

Želio bih predstaviti neke estetske asocijacije i refleksije koje proizlaze iz Hölderlinovog pojma cezure. Riječ je o trenutku suspendiranog vremena, trenutačnog poremećaja napretka i ritma, koji je, prema Hölderlinu, taj razoran događaj u grčkim tragedijama koji nastupa s Tirezijom, slijepim vidovnjakom. Hölderlin ga opisuje kao "esencijalno prazan i najneuzemljiviji od svih". Ili, riječima Philippe Lacoue-Labarthea "cezura je, svaki put, jedan prazan trenutak - odsutnost ‘trenutka’ - trenutka Tirezijeve intervencije, prodora svijeta proroka”. O okretu možemo razmišljati iz perspektive Hölderlinove cezure, što omogućava radikalno drugačije uvjetovanje same sadašnjosti -  otvoren prolaz.

Ramsay Burt

Uhvati me ako možeš

Ovo izlaganje polazi od plesnih izvedbi i video izvedbi plesa koje se uglavnom sastoje od fizičkog kretanja u okretu. Istražujem načine na koje bivanje u okretanju otežava pokušaj definiranja i prepoznavanja određenog načina kretanja i bivanja te stoga otežava povezivanje s prepoznatljivim, normativnim idejama o identitetu. U Pobuni koja dolazi Nevidljivi komitet preporučuje bijeg od vidljivosti, dok u Zajednici koja dolazi Giorgio Agamben argumentira mogućnost neprihvaćanja identiteta, bez obzira na prijetnju koju država ne može podnijeti. Iz postkolonijalnog gledišta karipski filozof Edouard Glissant pak govori o pravu na neprozirnost. Ovo izlaganje ispituje potencijal koreografije okreta u izbjegavanju uhvatljivosti.

  

Biografije sudionika:

Bojana Cvejić objavljuje u polju teorije izvedbe i filozofije. Autorski je sudjelovala kao redateljica, izvođačica ili dramaturginja u nizu produkcija od 1996. Njezine recentne knjige su: Choreographing Problems: Expressive Concepts in Contemporary European Dance and Performance (Palgrave, 2015.), A Choreographer’s Score: Drumming and Rain (sa Annom Teresom De Keersmaeker, Mercator, 2013.) i Public Sphere by Performance (sa Anom Vujanović, Bbooks, 2012.). Izvanredna je profesorica Teorije plesa na KHIO Nacionalnoj akademiji za umjetnost u Oslu i članica TkH - Teorije koja hoda (2001.-2016.).

Ramsay Burt je profesor povijesti plesa na britanskom sveučilištu De Montfort. Njegove brojne knjige uključuju Judson Dance Theater: Performative Traces (2006.), Alien Bodies: Representations of Modernity, Race and Nation in Early Modern Dance (1997.), The Male Dancer: Bodies, Spectacle and Sexuality (1995.), British Dance: Black Routes (2016.) (uredio zajedno sa Christy Adair), Writing Dancing Together (2009.) (zajedno sa Valerie A. Briginshaw). Zajedno sa Christy Adair sudjelovao je u istraživačkom projektu u čijem je fokusu bio britanski ples i afrička dijaspora, a koji je kulminirao izložbom u Međunarodnom muzeju ropstva u Liverpoolu (2013.). Zajedno sa Susan Foster, osnivač je časopisa Discourses in Dance. Od 2008. predaje na P.A.R.T.S.-u Briselu kao gost predavač.

Anders Paulin je kazališni redatelj i dramaturg iz Švedske. Među njegovim kazališnim projektima ističu se Wild Duck u Nationaltheatretu u Oslu, Parzival u Backa teatru u Gothenburgu, Mephisto u Deutsches Schauspielhaus u Hamburgu i kontinuirani istraživački projekti Neither You Nor Me (s Andersom Mosslingom) i Tri bijela vojnika (s Johanom Forsmanom).

Una Bauer je po završetku studija komparativne književnosti i filozofije nekoliko godina radila u Centru za dramsku umjetnost kao asistentica za kazališni program te objavljivala tekstove o kazalištu i plesu u raznim publikacijama. Zahvaljujući stipendiji za doktorat, preselila se u London gdje je živjela od rujna 2006. do početka 2010. Na Queen Mary University of London doktorirala je s tezom o ideji neutralnosti u suvremenom plesnom kazalištu. Po povratku u Zagreb počela je predavati na Odsjeku dramaturgije pri Akademiji dramske umjetnosti. Tekstove najčešće objavljuje na portalu kulturpunkt.hr ili u časopisu Gordogan jer podržava temeljito razumijevanje kulture i umjetnosti koje zastupaju. Objavila je knjigu Priđite bliže: o kazalištu i drugim radostima (Novi Gordogan, 2015.).

Nataša Govedić je teatrologinja, urednica, spisateljica, učiteljica, učenica, kritičarka, dramaturginja, sakupljačica nemogućih ideja.